TINGGALKAN LINK KORANG KAT SINI...

✿ Kelab Sk0deng ✿

Tuesday, January 17, 2012

Suci Dalam Debu

Assalamualaikum...

♫♩ Engkau bagai air yang jernih. Di dalam bekas yang berdebu 


Ari ni bukan nak cite pasal lagu Suci Dalam Debu.. Tapi nak cite pasal kuih Suci Dalam Debu. Kuih ni name camni mungkin sebab berdebu. Ada yang tak kenal ke kuih nih? Mungkin pernah makan tapi tak kenal nama. Tak mustahil gak ada yang tak pernah makan dan tak pernah dengar pun nama kuih nih.

Haa.. Cani la rupe die.. Aku buat yang gulung
Yang ni versi lipat.. Aku buat siket jer yang nih..

Aku bagi la resepi cane nak buatnya.. Tak susah pon.. Senang sangat.. Pastikan buat banyak2.. Sebab kalo mengadap ni cepat jer habis..

Bahan-bahan
Kulit popia
Nestum
gula halus
*susu tepung (kalau takde pon takpe)

Cara-cara
  1. Gulungkan kulit popia. Pastikan ia tidak terbuka. Untuk melekatkannya, gamkan dengan air yang dibancuh dengan sedikit tepung jagung pada hujungnya.
  2. Potong gulungan kulit popia lebih kurang 1 inci. ( tak perlu guna pembaris :p)
  3. Panaskan kuali sehingga betul-betul panas.
  4. Masukkan kulit popia  ke dalam kuali. Gorengkan ia sekejap sahaja kerana ia mudah masak dan garing.
  5. Kisar nestum, susu tepung dan gula bersama. (sukatan ikut sesedap rasa sendiri)
  6. Golekkan popia yang telah siap digoreng di dalam campuran tadi. Golekkan sampai habis popia goreng. (aku letak dalam balang, pastu kocak2 jer..jangan kocak kuat2 hancur la nanti)

Ok.. Sekian..

3 mikroorganisma:

Acik Ita said...

kalau kat tempat acik (Tawau,Sabah) kami panggil batang buruk..hehehehe..

Nys Zairee said...

@Acik Ita
eh.. batang buruk kuih laen.. kaler putih.. Mane guna kulit popia..

Acik Ita said...

ntah la..kat tempat acik dah panggil gitu,acik nie tau makan jer...malas sgt nak ambil tau bab nama2..ngeee...

Related Posts with Thumbnails