Part 7 (Final) : Aku & Braces

Assalamualaikum.

Berakhir sudah penantian selama 2 tahun.

Gambar terakhir sebelum tanggalkan braces

Gambar pertama setelah bukak braces
Rasa agak weird lepas bukak. Orang2 yang biasatengok aku berbraces kate aku macam pakai gigi palsu (ahh..kejamnyer T_T)

Selepas dah tanggalkan braces, korang jangan ingat korang boleh berbahagia saja. Ada rutin baru korang kena buat.

Retainer
Ini nama die retainer. Tujuannya untuk kekalkan bentuk gigi. Rugilah bila dah berhabis nak cantekkan gigi tapi taknak jaga.


Cara Pakai RetainerOption 1:  Pakai siang dan malam selama 6 bulan. Lepas tu boleh pakai malam atau jarang2.
Option 2:  Pakai siang dan malam selama 3 bulan. Lepas tu continue pakai malam selama2nya. Takdela. Mungkin lepas 3 @ 4 tahun bleh la pakai seminggu sekali ke. 

Erm.. memang macam pakai gigi palsu. -___-
Aku pilih option 2. Pakai masa tidur tu takde masalah. Tapi bila pakai masa siang tu rasa tak selesa. Agak terganggu bila nak bercakap atau telan air liur. Geli jer lelangit kena retainer nih.

Kepada yang teringin pakai braces, GOOD LUCK.
Beauty is Pain.
Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails

✿ Kelab Sk0deng ✿

Instagram