Popia Gunting Pedas

Nampak sedap kan popia nih? Special edition 1st try.




Bahan-Bahan:
1 paket kulit popia

15 tangkai cili kering
1 ulas bawang besar
3 ulas bawang putih
(kisarkan)

gula secukup rasa
garam secukup rasa
air asam jawa secukup rasa(jangan banyak,nanti masam)
sedikit perasa
sedikit daun kari(digoreng)
sedikit bijan(digoreng)

Cara-cara:
1)gulung kulit popia hingga habis dan gamkan dengan air yang dibancuh dengan sedikit tepung jagung pada hujungnya.
2)potong dengan gunting secara menyerong
3)goreng dengan minyak sehingga masak/kekuningan.
4)angkat dan toskan
5)tumis bahan kisar tadi dengan minyak
6)selepas 10 minit,masukkan air asam jawa,gula,garam dan perasa
7)biarkan sehingga masak dan ke tepikan
8)masukkan popia yang telah digoreng tadi dan gaulkan bersama sambal yang sudah dimasak,bijan dan daun kari tadi.

Cinta Sebelum Kahwin Itu Ada. Halal.

Cinta Sebelum Kahwin Itu Ada. Halal.
by Hilal Asyraf 

Cinta. Rata-rata masyarakat melayu, mereka yang berkecimpung dalam gerakan dakwah, juga mereka yang berada dalam golongan ‘baik’ dan ‘bertatasusila’, apabila disebut berkenaan cinta sebelum kahwin, akan memandang negatif. Cinta sebelum kahwin kelihatan kotor dan menjijikkan. Cinta sebelum kahwin kelihatan merosakkan.

     Dan pandangan ini mendatangkan 1001 permasalahan kepada perjalanan cinta yang baik dalam kalangan muda-mudi khususnya, juga masyarakat amnya.

Definisi Cinta Kita, Ambil Daripada Mana?

Bila disebut cinta, apakah yang kita nampak dan faham?

     Jika disebutkan cinta kepada saya, saya memahaminya sebagai ‘untuk bersama ke syurgaNya’. Tiada lain. Untuk saya, ‘apa-apa sahaja yang membawa kepada neraka Allah SWT’ itu bukan cinta. Definisi cinta inilah yang saya pakai, dan saya kira, kita semua patut lihat bahawa inilah dia cinta. Kerana, apabila kita menyatakan bahawa kita kasih, kita sayang kepada seseorang, adalah amat mustahil kita hendak mencederakannya, menyakitkannya, melukakannya. Semestinya kita mahu memberikan yang terbaik kepadanya. Maka apakah ‘terbaik’ yang sebenarnya selain syurga Allah SWT?

     Tetapi saya melihat, definisi ini tidak dikongsikan oleh kebanyakan masyarakat.

     Rata-rata memandang bahawa cinta adalah hubungan intim antara lelaki dan perempuan. Cinta mesti ada kaitannya dengan melalaikan, mengasyikkan. Cinta dengan seks tidak dipisahkan. Cinta mesti ada pegang-pegang tangan, keluar bersama, berdua-duaan, mengucap kalimat-kalimat jiwang, angau dan sebagainya.

     Ya. Itu pandangan kebanyakan apabila disebut berkenaan cinta.

     Kerana itu, apabila disebut ‘cinta sebelum kahwin’, kelihatannya tersangat ‘taboo’. Akhirnya muncul lah ajaran-ajaran bahawa ‘cinta selepas kahwin’ lebih membawa berkat dan sebagainya. ‘Cinta sebelum kahwin’ adalah haram dan sebagainya. Begitulah.

     Sebenarnya, definisi cinta yang dipegang oleh masyarakat ini, datangnya daripada mana?

     Mudah saya ungkapkan, ini semua adalah daripada cinta yang ditunjukkan di dalam Hollywood. Cinta lelaki perempuan, dengan ciuman, dengan keluar berdua-duaan, dengan sentuhan, dengan seks, tanpa mengira batas agama dan tatatertib kesopanan masyarakat.

     Ya. Kita nampak cinta dengan definisi itu.
     Sebab itu akhirnya, cinta kelihatan jijik untuk dibicarakan.
     Cinta diharamkan sebelum perkahwinan.
     Sedangkan, cinta hanyalah mangsa keadaan.
     Manusia itu sendiri yang perlu memperbetulkan pandangan.

Apabila Cinta Silap Dipandang.

Apabila kita silap mendefinisikan cinta, maka silaplah kita akan cara melayannya.

     Kesilapan ini membawa kepada larangan terhadap remaja untuk mempelajari cinta yang sebenar.

     “Hish, kecik-kecik dah gatal!”

     Akhirnya, dek kerana tidak mendapat pendidikan cinta yang sebenar, pendefinisian cinta yang sebenar, anak-anak menuruti orang-orang tua yang menggunakan definisi cinta hollywood, lantas menterjemahkan cinta sedemikian rupa. Kerana itu, ‘cycle’ ini tidak dapat kita pecahkan.

     Kesilapan ini juga membawa kepada terbukanya maksiat.

     “Mak, rasanya saya ni perlu dah kahwin.”
     “Hang budak lagi. Belajar dulu.”

     Sedangkan, sepatutnya itulah peluang ibu bapa mulakan perbincangan yang baik kepada anak-anaknya berkenaan cinta dan rumahtangga. Bukan dijawab sambil lewa sedemikian rupa. Dengan jawapan sedemikian, sang anak memberontak dan akhirnya mengambil jalan sendiri dalam bercinta. Yang mana kita sedia maklum, kebanyakannya tidak berakhir dengan baik, dan merentas jalan-jalan yang Allah murkai.

     Kesilapan ini juga membawa kepada kesukaran terhadap perkara yang sebenarnya mudah.

     “Awk, sya rsa kta kne bncang bnda ni guna mlut. Ckp.”
     “Gna email or sms je bleh x?Sbb nak jga dari zna hati.”
     -----------------------------------------------------------
     Perbualan di atas ini adalah SMS
     ------------------------------------------------------------

     Dan akhirnya, perbincangan yang sepatutnya mudah, menjadi susah dengan pelbagai interprestasi. Tulisan yang tidak bernada, membawa pelbagai spekulasi menjadikan perbincangan yang sepatutnya lancar, menjadi berjela-jela, dan membuatkan keputusan yang patut boleh didapatkan, bertukar menjadi perbalahan. Akhirnya ini merosakkan hubungan kedua-dua pasangan yang ingin mendirikan perkahwinan.

     “Awak, janganlah tinggalkan saya, saya cintakan awak!”
     “Awak, apa bukti awak cintakan saya?”
     “Saya sanggup serah segala-galanya kepada awak.”
     Diikuti dengan ciuman berahi, dan selepas itu hubungan seks.

     Iya. Itu satu lagi contoh lain apabila silap mendefinisikan cinta.

     Dan jika ingin saya berikan contoh, saya boleh berikan pelbagai lagi contoh akan ‘flaw’ atau ‘kecacatan’ apabila kita silap mendefinsikan cinta. Perlahan-lahan, ini membawa kepada kerosakan dan keruntuhan di dalam masyarakat.

     Kumpulan yang ‘mengharamkan cinta sebelum kahwin’ dengan membuta tuli, tanpa pembetulan dalam pendefinisian cinta, tanpa usaha membersihkan cinta yang sebenar, hanya akan membawa kerosakan. Saya tidak memandang bahawa manusia perlu kepada ayat: “Cinta sebelum kahwin itu HARAM!”, tetapi saya memandang secara positif bahawa, yang manusia perlukan sebenarnya adalah ayat: “Cinta yang sebenarnya adalah begini dan begini. Jika ingin bercinta, begini dan begini caranya.”

Remaja, Veteran, Perlu Memegang Definisi Cinta Yang Betul.

Pada saya, baik remaja dan veteran, kedua-duanya perlu memegang definisi cinta yang sebenar.

     Cinta, kalau benar cinta, mesti hendak bersama ke syurgaNya.
     Apa-apa yang membawa ke nerakaNya, itu bukan cinta.

     Maka semestinya apabila kita bicarakan akan ‘cinta sebelum kahwin’, perkara-perkara yang melanggar syariat itu semestinya tiada. Cinta sebelum kahwin yang sebenar bukanlah couple, bukanlah sesuatu yang membawa kepada kelalaian, bukanlah sesuatu yang merosakkan. Cinta sebelum kahwin yang sebenar pada saya adalah persediaan diri, persiapan emosi, peningkatan kematangan, pemantapan ibadah dan usaha untuk mempersiapkan diri dalam hal kewangan. Itulah dia cinta sebelum berkahwin.

     Orang yang benar cinta akan pasangannya, akan mempersiapkan diri. Akan meletakkan target, bila hendak berkahwin. Orang yang benar cinta akan pasangannya, akan berta’aruf dan merapatkan diri dengan ayah dan ibu bakal isterinya.

     Veteran yang memahami makna cinta yang sebenar, akan berjaya membawa urusan perkahwinan anak-anaknya ke arah yang selamat dan diberkati oleh Allah SWT. Anak-anak mereka akan terdidik dengan cinta yang sebenar, lantas menjauhi cinta yang rosak dan palsu. Anak-anak mereka akan rasa indah dengan keluasan Islam dan rasa berpuas hati duduk di dalam agama yang menjaga serta memandu fitrah manusia.

     Remaja yang memahami makna cinta yang sebenar pula, tidak akan terburu-buru dalam urusan perasaan. Kerana hakikat cinta yang sebenar adalah ianya dipandu oleh keimanan. Maka tidaklah mudah dia meluahkan rasa cinta, tidaklah dia mudah hendak terjatuh hati di sini dan sana. Dan apabila dia jatuh cinta, dia akan mengambil jalan yang benar. Malunya bertempat, dan berpada-pada. Dia akan menyegerakannya, dan dalam penyegeraannya itu, dia berjaga-jaga.

     Untuk saya, inilah dia yang sepatutnya kita ada.

Penutup: Cinta Sebelum Kahwin, Ada. Halal. Dengan Definisi Saya.
Cinta sebelum kahwin itu ada. Halal. Dengan definisi saya.

     Cinta itu pada saya mahal, dan tinggi harganya. Cinta itu pada saya membina, dan mustahil merosakkan jiwa. Cinta menjadikan seseorang itu matang, berfikiran jauh, bertanggungjawab, dan berusaha mempersiapkan dirinya. Cinta itu pada saya suci, bersih dan membersihkan pula jiwa-jiwa yang menghargainya.

     Silap mendefinisikan cinta, kita akan bersalah kepada yang tidak sepatutnya.
     Kita akan menyukarkan mereka yang tidak sepatutnya kita sukarkan.
     Kita akan mempermudahkan mereka yang tidak sepatutnya kita permudahkan.
     Islam adalah agama yang bukan mengharamkan fitrah. Tetapi mengawalnya.

     Maka bagaimanakah cinta itu boleh dikatakan haram? Sedang cinta itu adalah antara fitrah yang utama. Sebelum berkahwin, selepas berkahwin. Halal. Tinggal bagaimana kita mendefinisikan cinta itu yang membezakan.

     Maka yang sepatutnya kita lakukan adalah membersihkan cinta.
Bukan mengharamkannya. Mengharamkannya, hanya akan membawa kepada 1001 lagi kerosakan kepada masyarakat kita.

Cinta. Rosak dalam tangan manusia yang tidak mendalaminya.



Sumber: Hilal Asyraf

Motivasi Cinta


Aku ngah tulis entri nih sambil makan biskut MOORE.


Ape cerr motivasi cinta petang2 nih? Jiwang la plak den nih. Alaa.. skali skale jer (kot).. Semalam g kedai buku with family.. Tumpang baucer buku 1 Malaysia yang adek  nyer. Aku blom amek lg baucer tuh.. Tu laa.. balik awal sangat.. Tak kesah pon.. Naek cuti ley amek. Aku selitkan buku harga RM 9.90 dalam baucer RM 50..

Motivasi Santai # Cinta @FazleyYaakob 

Hahaha..Ape kes amek buku madah jiwang nih? (gelakkan diri sendiri) Ekceli mase kat kedai buku popular kat Penang ari tu da jumpe buku nih.. Tapi tinggal satu jer. Tu pon cam rosak sket. So tak beli laa. Aku suke buku ni sebab die comel. Takde la nak sangat tapi da free tuh amek ajer la.. Hehe..

Cinta itu bak garam dan gula.
Terlebih bakal memudaratkan.
Terkurang pula jadi kurang enak.
Biarlah secukup rasa ikut selera diri. ❤
-Fazley Yaakob-

Sebiru Hari Ini




Gambar sepasang burung enggang kat atas ni aku amek sendiri.. Tak guna kamera canggih pon.. Aku sebenarnye pelik cane ade enggang nih kat kawasan rumah aku.. Biase kalo sebut enggang ni femes kat sarawak. Aku ni dok pantai timur. Tak taw la cane mereka ni ley sesat kat sini.. Tapi nampak tak ke"sweet"an nyer kat sini..? Sejauh mana pon mereka pergi, mereka tetap bersama... Chewaahh..

Jom kite nyanyi lagu lak sambil melihat langit biru.(kalau hari tak hujan la)

Sebiru Hari Ini
Edcoustic

Sebiru hari ini, birunya bagai langit terang benderang
Sebiru hati kita, bersama di sini

Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah

reff:
Bukankah hati kita telah lama menyatu
Dalam tali kisah persahabatan ilahi
Pegang erat tangan kita terakhir kalinya
Hapus air mata meski kita kan terpisah
Selamat jalan teman
Tetaplah berjuang
Semoga kita bertemu kembali
Kenang masa indah kita
Sebiru hari ini


Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah

intro

reff 2x

Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah




Suci Dalam Debu

Assalamualaikum...

♫♩ Engkau bagai air yang jernih. Di dalam bekas yang berdebu 


Ari ni bukan nak cite pasal lagu Suci Dalam Debu.. Tapi nak cite pasal kuih Suci Dalam Debu. Kuih ni name camni mungkin sebab berdebu. Ada yang tak kenal ke kuih nih? Mungkin pernah makan tapi tak kenal nama. Tak mustahil gak ada yang tak pernah makan dan tak pernah dengar pun nama kuih nih.

Haa.. Cani la rupe die.. Aku buat yang gulung
Yang ni versi lipat.. Aku buat siket jer yang nih..

Aku bagi la resepi cane nak buatnya.. Tak susah pon.. Senang sangat.. Pastikan buat banyak2.. Sebab kalo mengadap ni cepat jer habis..

Bahan-bahan
Kulit popia
Nestum
gula halus
*susu tepung (kalau takde pon takpe)

Cara-cara
  1. Gulungkan kulit popia. Pastikan ia tidak terbuka. Untuk melekatkannya, gamkan dengan air yang dibancuh dengan sedikit tepung jagung pada hujungnya.
  2. Potong gulungan kulit popia lebih kurang 1 inci. ( tak perlu guna pembaris :p)
  3. Panaskan kuali sehingga betul-betul panas.
  4. Masukkan kulit popia  ke dalam kuali. Gorengkan ia sekejap sahaja kerana ia mudah masak dan garing.
  5. Kisar nestum, susu tepung dan gula bersama. (sukatan ikut sesedap rasa sendiri)
  6. Golekkan popia yang telah siap digoreng di dalam campuran tadi. Golekkan sampai habis popia goreng. (aku letak dalam balang, pastu kocak2 jer..jangan kocak kuat2 hancur la nanti)

Ok.. Sekian..

Sesaat Kau Datang

Assalamualaikum...
Entry ni takde tuju kat sape2 yer.. So sape2 pon sila jangan perasaan sangat.. MySpace Korang ni dengar radio tak? Kalo dengar mesti korang tau lagu nih. Aku ni walaupun dok hostel aku takde dengar radio nih. Yela.. Nak pasang online kena block (thx byk2).. Nak pasang kat fon, malas la keje nak kena cas jer nanti.. So aku ulang2 jer la lagu dalam playlist nih. Tapi takkan asek nak dengar lagu lama jer kan.. Skali skala nak update aku jenguk la web Hot FM tengok carta lagu mane yang meletop. Aku tengok lagu ni top kat carta hati...eh.. tu lagu orang len. So aku search dapat la dengar.. Enak jugak lagunya.. Maksud lagu ni takde kene mengena ngan kisah idup aku yer.. Layan jer lagu ni..

Sesaat Kau Datang
Ramlah Ram ft SleeQ

Verse 1
Sesaat Kau Datang
Sesaat Kau Hilang
Kemunculan dirimu
Penuh misteri...

Verse 2
Kau Mendekat…
Kau Menjauh….
Kau tinggalkan diriku…
Sesudahnya kau membuang
Mencampakkan aku……….

Verse 3
(Alif)

Its not that i dont love you
I just dont want to hurt you
I cant let go of all the good times we share together

(Syarif)
Uuuu..
I hate to be cold but i got to let you go

Chorus:
Sungguh kejamnya dirimu….
Mengkhianati cinta yang ku semat di jiwa
Kau hancurkan segala harapan…
Kau remukkan cinta yang telah kita bina…..
Haaa..

Jika sudah kau mencintai dia
Putuskan aku dengan baik caranya
Walaupun sakit hati ku rasa
Sesungguhnya aku tak rela……..
Kerna hatiku masih mencintai
Dirimu dengan sepenuh hati…
Tapi ku ikhlas melepaskanmu…
Karena aku manusia biasa…..

Verse 4
(Alif and Syarif)
Nothings easy girl
Nothings easy girl
Aint nothings easy i hope you understand me girl
Nothings easy girl
Aint nothing in this world
Could ever compare to what we had
Whats gone

Repeat Chorus:
Sungguh kejamnya dirimu….
Mengkhianati cinta yang ku semat dijiwa..
Kau hancurkan segala harapan…
Kau remukkan cinta yang telah kita bina…..
Haa...

Jika sudah kau mencintai dia
Putuskan aku dengan baik caranya
Walaupun sakit hati ku rasa
Sesungguhnya aku tak rela……..

Jika sudah kau mencintai dia
Putuskan aku dengan baik caranya
Walaupun sakit hati ku rasa
Sesungguhnya aku tak rela……..

Jika sudah kau mencintai dia
Putuskan aku dengan baik caranya
Walaupun sakit hati ku rasa
Sesungguhnya aku tak rela……..
Kerna hatiku masih mencintai
Dirimu dengan sepenuh hati…
Tapi ku ikhlas melepaskanmu…
Karena aku manusia biasa…..

Verse 5
Tiada salahku kepada dirimu
Kau buatku sengsara
Kau buat kecewa
Ku Harap ada karma
Yang datang kepadamu……kepadamu



Memang ALLAH Sengaja...


Memang Allah sengaja….

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita
dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan…

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL.Wahai sahabat yang kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilahbahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya. Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhan-NYA, dan meninggalkan laranganNYA. PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hamba-NYA yang menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepada-NYA…..

Fabulous Friday: Exams are over!

Assaalmualaikum wbt

Alhamdulillah.. tamat sudah beban kepala hotakku ini. So, buku2 (ade ke) da boley sumbat ke dalam kotak. Mesti ade yang kate asal cepat sangat aku abes exam. Tengok SINI ape jer yang aku amek..

So skang proses pembungkusan barang2 pulak. 9/1/2012 ni aku da chow balik kampung sampai 19/2/2012.


Dear my rumet,

Hope anda tak tensen melihat ini semua.. Saya terpaksa menyepahkan bilik untuk memunggah barang. Harap anda bersabar. Exam anda akan tamat juga..
Gud Luck! 
    
                                                                          Sincerely,
Your rumet.. ^__^


Kepada rakan2 lain yang nga final exam jugak, all da best..

Takut Akan Cinta T_T

Assalamualaikum...

Da lama rasanya tak berbicara pasal cinta..  (yeke)
Cinta... Cinta ada banyak definisi. (skema sgt ke ayat?) Tapi nak guna ayat yang paling mudah jer la. Cinta yang paling utama adalah cinta kepada Allah. Cinta teragung yang kita tak perlu takut untuk mengakuinya. Cinta Allah jugalah yang menjamin kita di akhirat kelak.

So, apakah cinta yang buat aku merasa takut? Pastinya cinta sesama manusia, cinta adam dan hawa. Rasa cinta itu sememangnya fitrah tapi fitrah itu boleh bertukar menjadi fitnah. Cinta inilah yang aku takuti. Ia boleh memesongkan kita sehingga kita buta menilai yang mana betul dan mana salah, mana dosa dan mana pahala. Cinta yang boleh membuat kita leka dan alpa dan lagi teruk jika didorong hawa nafsu.

Cinta generasi muda zaman sekarang ni biasanya melibatkan maksiat. Terlebih kasih sayang, terlebih perhatian, terlebih nafsu...

Siapa berani jamin kalau bercinta (kapel) tu takde unsur-unsur seperti dibawah (at least ada 1 @ 2):
1) sms hampir 24 jam, bergayut (call) berjam-jam
2) dating tanpa ditemani mahram
3) setiap masa dok teringat pakwe/makwe, ingat mak ayah jarang sekali
4) pegang tangan, duduk rapat2, makan suap2

Ok, tu baru 4.. Kalo nak senarai entry ni panjang sangat.

Kepada kaum adam,
Kalau betul kamu sayang kepada seorang perempuan, pastinya kamu akan melindunginya. Tidak mengajak kearah keburukan. Melindungi tu bukannya kamu nak dia tu depan mata 24 jam. Contoh: Seorang lelaki dan perempuan dalam komuter yang sesak. So, sebagai lelaki yang bajet macho, kamu suruh si perempuan dalam dakapan biar tak berlanggar dengan lelaki lain. Kejadahnyerrr (kasaq sket). Bukannya suami dia pon. Berlanggar dengan ko takpe plak. Berlanggar tak sengaja tak berdosa. Berlanggar dengan sengaja tu yang berdosa. Selagi tak halal tak perlu susah2 ambil tanggungjawab seorang suami pulak.

Kepada kaum hawa,
Kalau sayang pun dekat seorang lelaki, tak perlu la sampai nak gadai body. Kalau mintak nak sentuh2, ringan2 ke, berat2 ke, sila berkeras cakap TAK BOLEH! Jangan mudah cair dengan lelaki sebab lelaki ni sweet talker;mulut serupa ta**(pengaruh cerita :p) Kalau lelaki tu betul2 sayang kamu and nak jadikan kamu sebagai kekasih halal, die takde nak ajak buat benda-benda maksiat nih. Banyakkan berkeras dengan katakan TIDAK kepada merokok(tiba2). Kalau kita tak bagi peluang untuk mereka mulakan, takkan ada permulaan dan takkan ada pengakhiran. Permulaan yang baik jika hadir lelaki yang menyatakan untuk menjadikan kamu isteri dan katakan padanya, "temuilah waliku".
Abdullah Ibnu Mas’ud Radliyallaahu ‘anhu berkata: Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda pada kami: “Wahai generasi muda, barangsiapa di antara kamu telah mampu berkeluarga hendaknya ia kawin, karena ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Barangsiapa belum mampu hendaknya berpuasa, sebab ia dapat mengendalikanmu.” Muttafaq Alaihi.

Aku takut akan cinta..
Aku bimbang aku tak mampu melindungi diriku,
Aku bimbang aku kan terhanyut dibuai cinta,
Aku bimbang aku lupa akan matlamat utamaku,
Aku mohon Allah bimbinglah aku,
Hambamu yang lemah...

Aku tak mahu rasa cinta diselubungi dosa
Aku tak mahu rasa cinta diluahkan
Kerana selagi seseorang belum mejadi halal bagiku
Maka aku tak pasti adakah dia benar untukku
Adakah dia pemilik tulang rusuk

Biarlah rasa cinta ini kerana Allah,
Moga Allah menjaga perasaan ini
Selagi rasa ini muncul pada seseorang 
yang belum terjamin menjadi kekasih halalku
selagi itu aku akan berasa takut
dan perasaan takut inilah yang akan melindungi aku
InsyaAllah.....

Jodoh itu rahsia Allah... Allah tahu siapakah dia dan pastinya dia yang terbaik untuk kita...

Special Sunday : Happy New Year 2012!

Assalamualaikum w.b.t.

Orang selalu buat wordless wednesday jer.. So den wat  SPECIAL SUNDAY lak.. Nak wat surprising sunday, x pasti apa yang suprise nyer..

Eh.. Da tahun baru la.. Tak sangka kita da melepasi 12 bulan pada tahun 2011 yang penuh suka duka. Suka ke sedih tinggalkan 2011? Suka sebab da nak abes blaja... or korang akan kawen tahun nih.. tinggalkan kenangan pahit.. Dapat kerja yang best? Sedih plak nape? Umur semakin bertambah.. paling PENTING da nak dekat exam!!

*✫✫✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫ ✫✫✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫✫✫ 
◕▄███▄◕──◕▄██▄◕──◕▄███◕──◕▄███▄◕ 
◕▀──██◕─◕██──██◕───◕██◕──◕▀──██◕ 
◕──██◕──◕██──██◕───◕██◕──◕──██◕ 
◕─██◕───◕██──██◕───◕██◕──◕─██◕ 
◕█████◕──◕▀██▀◕───◕▄██▄◕─◕█████◕ 
✿♥❀♥•*¨✿❀❁•*¨`*•.✿❀❁•*¨`*•.`✿♥❁♥❀♥❁

Detik..demi detik,
hari demi hari,
hingga bulan demi bulan
telah mengusung banyak cerita,
suka..duka..menjadi warna nyata dalam hidup kita,
tapi biarkan semua menjadi kenangan yang terpahat,
kini tahun baru telah menyambut kita,
tibanya kita memperbaiki kegagalan menjadi kejayaan,
kita buka lembar kisah baru dengan semangat dan keceriaan
Semoga Allah memberkati hidup kita.
Selamat tahun baru 2012.
Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails

✿ Kelab Sk0deng ✿

Instagram