Jadilah seperti seekor burung kecil

Hadith riwayat Ibn Hatim, dari A’isyah ra. bahawa Rasulullah saw bersabda :
”Sesungguhnya Ibrahim tatkala dicampakkan ke dalam api, semua binatang yang melata dimuka bumi ini cuba memadamkan api, kecuali cicak, kerana sesungguhnya dia (cicak) meniupkan api ke atas Nabi Ibrahim…”

Pernah suatu ketika dahulu panas isu memboikot barangan yahudi laknatullah. Bila kisah perang semakin kurang kedengaran di kaca televisyen, semua boikot entah kemana hilangnya. Kiranya macam hangat2 tahi ayam. Bukan nak kata orang lain, aku pun lebih kurang je.

Bila baru ni kisah perang 8 hari di Gaza Rabu (14/11/2012) sehingga Rabu (21/11/2012), dunia mula bangkit untuk menentang yahudi laknatullah ini. Ada yang berdemo, ada yang boikot, ada yang berceramah... macam2 la telah dibuat untuk memberi kesedaran kepada masyarakat dunia tentang kezaliman mereka.

Statistik terkini diterima dari Gaza:
Gaza after war
Statistical received covering the period of the Israeli aggression on the Gaza Strip, which lasted for eight days, which included statistical period from 8:00 am on Wednesday (14/11/2012

) and until 8:00 am on Wednesday (21/11/2012). Statistical came as follows:
Conservative:
• Northern Gaza “ jabalya and bethanoon “where 26 Palestinians were killed.
• Gaza City , where 59 Palestinians were killed.
• Al Westah , where 32 Palestinians were killed.
• Khan Younis, in which 11 Palestinians were killed.
And about the distribution of the martyrs Statistical came in:
• Children: killed 24 children, and injured some 293 others.
• Citizens: 14 women cited, and injured 156 injured.
• Women: Killed 3 elderly, and 11 others were injured.
• Journalists: Killed 3 journalists, and injured 8 others.
• Men: killed 73 Palestinians.
• Resistant: 11 Palestinians were killed.
• Disabled: Palestinian handicapped killed.
It is noteworthy that the total number of martyrs reached, according to medical sources: 163 martyrs, and the number of injured 1220 injured, in addition to the destruction of 607 homes, and damaged 21 mosques, and 5 hospitals and health centers.

Israeli military attacks:
• Israeli fire: 143.
• Israeli air strike: 1170.
• Overall Israeli fire: 1313.
• By military sites: 119.
• By gunboats: 24.
Sumber: Aqsa Syarif
Gambar bawah pula dapat daripada page McDonald's Malaysia.


Ada yang masih menyebelahi mereka, ada juga yang tidak. Komen ni daripada status mereka menafikan penglibatan mereka menyalurkan hasil jualan mereka kepada Israel. Yup.. Mungkin mereka tak salurkan secara direct. Tapi McD tu HQ dia kat US. McD kat sini bukannya berdiri sendiri. Kalau dah namanya rangkaian mesti ada kaitanya dengan HQ. Lagipun kalau takde angin masakan pokok bergoyang.


Ni lagi satu jenama terkemuka yang tersenarai dalam boikot memboikot. Tapi masih ramai tak tahu jenama2 barangan dibawah naungan Nestle ni. Mostly barang2 ni sangat feymes dan paling tak mesti ada dua tiga barangan dalam senarai ada di rumah/asrama kita semua. Kalau dah terbeli sebab tak tahu takpelah. Guna sampai habis. Buang membazir pula. Tapi kalau dah tahu tapi beli jugak tu namanya tak reti bahasa.

Sebenarnya banyak lagi jenama2 Israel laknatullah dan sekutu2nya. Yang lain boleh di'Google' lah. Tujuan boikot ni supaya ekonomi mereka jatuh. Kalau tak sampai mereka bungkus kilang2 mereka, at least mereka rasa kedudukan mereka dah goyah. Tapi apapun kita perlu berhati-hati sebab yahudi laknatullah ni banyak helahnya.

So bagi aku, biarlah kita tak mampu nak derma berjuta-juta, biar kita tak mampu nak angkat senjata, tapi sekurang-kurangnya kita ada menyumbangkan sesuatu walaupun kecil nilainya. Allah nak tengok sejauh mana kita ikhlas nak membantu, usaha2 yang kita buat. Kepada sesiapa yang masih mempertikaikan, tepuk dada, tanya iman. Sebab kamu tak rasa, maka kamu buat endah tak endah jer.


Berhenti berteriak! Masa untuk bertindak!!

0 mikroorganisma:

Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails

✿ Kelab Sk0deng ✿

Instagram