Hei Sampah Masyarakat

Assalamualaikum..

Korang suka tengok sampah dekat tepi-tepi jalan? Botol, pembalut gula-gula, pembungkus cekedis.


Sakit mate nih kan tengok macam ni. Tapi siapa yang buat camni ek? Bukan manusia yang hidup atas muka bumi ni jugak ke? Korang tak suka kan tengok macam ni.
Tapi......


Kenapa korang pon jadi salah seorang dari penyumbang sampah? Walaupun sekadar pembungkus gula-gula. Cuba korang bayangkan... Kalau ada 100 orang macam anda yang rasa sampah korang tu kecik dan takde efek...?



Ni dinamakan sikit2 lama2 jadi bukit. Yang atas ni tak nampak bukit.


Haa.. ni bukan bukit lagi. Tapi gunung sampah. Aku bukan nak membebel tengah malam nih. Tapi kita ni sepatutnya ada kesedaran sikit untuk jaga alam sekitar kita. Apa yang kita tak suka, kita jangan buat. Nanti 7 generasi kita pun akan terus menjadi penyumbang sampah. Yelah, dah anak tengok kita buang merata, diorang ikut. Pastu anak diorang pulak ikut. So tak mustahil la kan jadi macam kat gambar tu. Sebab tu memang realiti.

Kesimpulannya, janganlah buang sampah merata-rata. Jangan harap majlis perbandaran jer nak kena kutip sampah yang korang buat tu. Tak guna belajar tinggi-tinggi tapi nak buang sampah dalam tong sampah pun tak tahu. Takda tong sampah berdekatan tu alasan paling bengong. Boleh je pegang dulu smpai jumpa tong sampah.

nota kaki: Aku paling pantang tengok orang buang sampah merata. Kalau aku nampak, memang aku jentik-jentik tangan sampai bengkak!

0 mikroorganisma:

Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails

✿ Kelab Sk0deng ✿

Instagram