Resepi: Mee Goreng Basah Lencun

Lapar rasanya tapi da bosan pulak makan nasi. Teringin pulak nak makan mee goreng basah macam kat kedai. So aku nak share resepi campak2 bagi korang yang malas nak masak leceh2.


Bahan-bahan (Untuk seorang)
  1. Bawang merah (Nama pun untuk sorang. Agak2 jer lah nak guna banyak mana)
  2. Bawang putih (Aku guna seulas jer. Tak suka kalo tergigit)
  3. Cili kering (kisar)/ Cili Boh (sesedap rasa)
  4. Sos tomato & sos cili
  5. Kicap Masin/Manis (sesuka hati)
  6. Air (ikut nak selencun mana nak, secawan pun ok)
  7. Garam
  8. Sebiji Telur 
  9. Ayam potong kecik
  10. Mee kuning (rendam)
  11. Sawi

Cara-cara

1) Tumbuk bawang-bawang yang ada.
2) Tumis bahan-bahan mengikut urutan(bahan 1 sampai 5)
      Bahan 1& 2 sampai wangi
      Bahan 3 sampai pecah minyak
3) Lepas tu masukkan air.
4) Masukkan garam. Beragak sikit letak tu sebab kicap tu dah masin. So rasa lah dulu.
5) Masukkan telur, kacau sampai hancur lebur luluh. Tujuan nak bagi kuah pekat.
6) Masukkan ayam. Kacaulah sampai agak2 masak ayam tuh.
7) Then masuklah mee. Untuk seorang yer. Kalau mampu makan sampai sebungkus tu terpulang lah.. Huhu.
8) Akhir sekali masuk sawi. Jangan sampai layu sangat. Hilang khasiat dia.

SIAP!!

Lap sket air liur yang meleleh tu.. Teruk noo nengoknyer.










0 mikroorganisma:

Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails

✿ Kelab Sk0deng ✿

Instagram