Aku dan Katak ♥

Assalamualaikum dan selamat petang!

Katak! Bila sebut pasal katak mesti kebanyakan reaksi akan membuat muka geli. Bukan perempuan jer, lelaki pon bukan semua berani nak pegang apetah nak sentuh makhluk eksotik nih(memerli seseorang..hehe)



Kalau membe yang datang bilik aku, of coz la pompan kan, diorang akan tanye "ko suke katak ker? Banyak sangat katak kat tempat ko. Katak katun je ek?" Hoho.. salah2.. Itu tidak tepat.. Katak betul pon aku suke. Tapi mesti ade yang tak percaya kan.

Ini bilik aku skang.. Penat kemas utuk shoot. Haha..
Jadi oleh itu, aku gembira skali sebab dapat amek gamba ngan beliau. Aku nak share la ngan korang. Zaman dulu aku takde kamera nak amek gamba ngan kaum beliau jugak.

Tangan aku tuh.. Tak caye ker?
"Erm..Hai sume..Ades,malu lak I masuk gambar," kata cik katak.
Mak ai.. besanye katak nih.. Yang suda meninggal.. Innalillah...
Hoho.. Ini bukan katak.. Ular lidi jer.. Tapi still ade yg tak berani nak pegang.
Satu info berguna yang aku dapat tahu, kencing katak tidak menyebabkan buta. Sebaliknya buta kerana orang itu sendiri. Kencing katak tu boley menyebabkan gatal. So bila dok gosok2 jer tu yang buta. Actually bila da kena kencing katak tu terus la basuh ngan air.

Sekian untuk hari ini..

5 mikroorganisma:

Mohd Syahir said...

sape yang xbrani pegang tuh???

Nys Zairee said...

adela.. nape.. terase ke?
hahaha

Mohd Syahir said...

ada sapa2 ke yang terasa kat sini???

Azza Homestay said...

Betul ke kena kencing katak x butakan mata? Kalau kencing katak pisang?

Nys Zairee said...

Ye.. betul. Yang saya pegang tu sejenis katak pisang jugak. Budak bio yang buat pameran tu la cakap. Macam dekat perenggan last tu saya ada mention. Ia menyebabkan gatal. So bila kita gonyoh terlampau kuat tu yang boleh effect mata kita. Macam bila mata kita kena sabun, automatik kita akan gonyoh kan. So cepat2 lah cuci bila dah terkena tu.

Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]