Valentine's Day bukan untuk kita

Assalamualaikum w.b.t.

Bulan Februari -  Dikatakan bulan berkasih sayang. Oh..Adakah bulan Februari jer orang digalakkan berkasih sayang? Kasih sayang kepada siapa? Adakah kepada ibu bapa, keluarga, jiran tetangga? Sudah tentunya tidak. Bila sebut Valentine's Day semestinya ditujukan buat pasangan-pasangan kekasih yang tidak halal baginya.

SEJARAH VALENTINE'S DAY
1. Kaisar Claudius II memerintahkan menangkap dan memenjarakan St. Valentine karena menyatakan tuhannya adalah Isa Al-Masih dan menolak menyembah tuhan-tuhan orang Romawi. Maha Tinggi Allah dari apa yang mereka persekutukan. Orang-orang yang mendambakan doa St.Valentine lalu menulis surat dan menaruhnya di terali penjaranya.

2. Kaisar Claudius II menganggap tentara muda bujangan lebih tabah dan kuat dalam medan peperangan dari pada orang yang menikah. Kaisar lalu melarang para pemuda untuk menikah, namun St.Valentine melanggarnya dan diam-diam menikahkan banyak pemuda sehingga iapun ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M.

3. Perayaan Lupercalia adalah rangkaian upacara pensucian di masa Romawi Kuno (13-18 Februari). Dua hari pertama, dipersembahkan untuk dewi cinta (queen of feverish love) Juno Februata. Pada hari ini, para pemuda mengundi nama-nama gadis di dalam kotak. Lalu setiap pemuda mengambil nama secara rambang dan gadis yang namanya keluar harus menjadi pasangannya selama setahun untuk senang-senang dan objek hiburan. Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Selama upacara ini, kaum muda melecut (whiplash) orang dengan kulit binatang dan wanita berebut untuk dilecut kerana anggapan lecutan itu akan membuat mereka menjadi lebih subur. 




“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).”
(Surah Al-An’am : 116)

Adapun Cupid (bererti: the desire), si bayi bersayap dengan panah adalah putera Nimrod "the hunter" dewa Matahari. Disebut tuhan Cinta, kerana dia kacak sehingga diburu wanita bahkan ia pun berzina dengan ibunya sendiri!


Perlukah meraikan perayaan kaum lain yang boleh membawa kepada perbuatan syirik? Hubungan kasih sayang antara lelaki dan perempuan bukan muhrim juga bukanlah cara Islam. Usah ditambah lagi bilangan bayi-bayi yang dibuang kerana kasih sayang yang diagung-agungkan itu.


Cintailah Allah, Rasul, dan ibu bapamu kerana itulah yang terbaik..

0 mikroorganisma:

Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]