My mum's birthday & Trifle

Assalamualaikum..

Selamat Hari Lahir Mak!


Aku takde kasik adiah ape pon... Just ade buat trifle.. Taw tak trifle? Meh aku nak share resepinya...

*********************************


Bahan-bahan

1 kek gulung/swiss roll
sedikit cocktail
1 kotak jeli kristal

untuk custard (lapisan kedua)


2-3 sudu besar tepung custard
1 tin susu cair
2-3 sudu besar gula



Cara-cara

1)Potong kek gulung dan susun di dalam bekas.



2)Asingkan buah dlm tin dan sirapnya. (tak perlu guna semua pun)
3)Custard dicampur dgn sdikit air dan dikacau. Susu cair dimasak atas api perlahan.Campurkan custard tadi dengan gula sambil kacau supaya tak berketul.Kacau hingga agak pekat. Tutup api dan biarkan sejuk dlm 1-2 minit. Tuang atas kek gulung tadi sebagai lapisan ke-2.



4)Susun cocktail atas lapisan custard.


5)Jeli kristal dimasak dan selepas disejukkan 1-2minit,tuang ke dalam bekas sebagai lapisan paling atas.




6)Sejukkan dalam fridge selame 2-3jam.





Tambahan:

Kalau letak dalam cawan kecik lagi senang nak makan.. Bukan bley nak potong trifle ni.. Ambil guna sudu jer.. Sebab die agak lembik.. So kalau letak dalam cawan nampak lebey cantek la..

google

Nanti aku nak wat can gamba kat atas ni.. Baru nampak cam dessert kat hotel gitu..

2 mikroorganisma:

kay_are said...

hepi besday to your mom =) waa... (0.0) sedapnye makanan..

Waniey Zuki said...

wahhh..mesti sedap nie...terliur wanie...hehehe

Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]

Anda juga mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails

✿ Kelab Sk0deng ✿

Instagram