Resepi | Apam Aiskrim Comel

Bahan A
250g gula castor (saya letak 200 gm gula dikisar halus ,manisnya sedang2)
1sm ovellette
3 biji telur

Bahan B
300g tepung gandum/tepung naik sendiri (saya pakai tepung naik sendiri)
1st baking powder (saya pakai double action baking powder)

Bahan C

200 ml air sprite/ice cream soda

Cara-cara

  1. Pukul A sehingga kembang dan gebu. 
  2. Masukkan bahan B pukul hingga gebu.
  3. Masukkan C
  4. Bahagikan kepada 2 bhg. Satu bahagian biarkan kosong dan satu lagi dibahagi dua (Nys buat warna biru dan pink)
  5. Masukkan warna asal dlm mangkuk dan sedikit warna biru dan merah.
  6. Kukus selama 10 minit (api besar baru apam pecah)

Hasilnya...

Argh... Asal hodoh sangat?
Ni la akibatnya bila letak dalam bekas kertas.. Bila kukus kan terbentuknya wap2 air yang menyebabkan ia basah dan bekas da jadi leper.. Hahaha..

WaAa.. Banyaknyer.. Cam nak wat menjual kat bazar.
Apsal banyak sangat nih? Bende nih jadi banyak sebab aku buat dalam bekas kecik.. Saiz kuih sarang semut jer.. Haha.. Nape yang ni tak leper? sebab aku letak bekas nih dalam bekas apam yang plastik.

credit to http://citarasa3iwahaz.blogspot.com. Aku malas nak ambik gambo..






3 mikroorganisma:

athirah said...

waaa... apam raye.. sedap ke?

Nys Zairee said...

bukan raye la.. pose.. of coz la sedap

Qiraf said...

terliurrrrrrr!!!!!

Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]