Bicara Hati: Kesayuan di paGi yang suRam...

Entry ini adalah untuk melepaskan rasa yang terpendam.

Kesedihan melanda sejak semalam. Sayu dan pilu... Tak tertanggung rasa sedih ini.
Kenapa kesedihan ini melanda?
Kerana terkenangkan rakan taulan, kekhilafan diri, kehidupan akan datang...
Perasaan bercampur baur.
Sedih, marah, takut, kecewa...

I just wondering... Kenapa harus berubah kalau da berpasangan? Hidup kita dikelilingi rakan2. Rakan2 yang lebih banyak luangkan masa bersama kita. Sebelum kita berpasangan, dari saat awal kita belajar mengenali dunia, selepas kita kenal keluarga kita... Sahabatlah yang menceriakan hidup kita. Dan bila meningkat dewasa, kita belajar bersama kawan2, meluangkan masa2 bersama, berkongsi cerita dan rasa. Dan bila kita ingin mengenali seseorang juga, kita minta pendapat mereka. Namun kenapa bila kita telah mendapatkan apa yang kita inginkan, sahabat ditolak ketepi? Adakah sahabat hanyalah tembat berkongsi kesedihan dan masalah? Kini kehidupan tak seceria dulu. Masing2 buat hal masing2. Sangat2 sedih...

Dunia akhir zaman...
Sangat takut dengan semua yang terjadi sekarang. Gejala sosial, bunuh-membunuh, buang anak... Peristiwa2 yang berlaku di negara sendiri yang menunjukkan tanda2 kejatuhan umat Islam, sangat menakutkan. Sikap umat Islam yang semakin hari semakin tak terbendung. Ada yang nampak seperti prihatin namun salah pula cara menegur. Manusia kini diajar membenci, mengutuk, dan menjatuhkan sesama sendiri di laman sosial. Propaganda politik yang semakin menjadi2... Tak terbayang apa yang akan berlaku pada masa akan datang, generasi akan datang. 

Aku...
Aku bukanlah insan yang sempurna. Terlalu banyak khilafku. Aku tak mencari kesilapan orang lain kerana aku sedar aku juga melakukan kesalahan. Ya Allah, kuatkanlah hatiku ini. Ampunilah aku. Pimpinlah aku ke jalan-Mu. Aku takut aku tak kuat menghadapi segala ujian-Mu Ya-Allah. Aku takut menjalani hari2 mendatang. Aku takut semakin lama aku hidup, semakin mengunung dosaku kepada-Mu... Kau ampunilah kedua ibu bapaku, keluargaku, serta orang2 di sekelilingku. Jauhkanlah kami dari mala petaka. Sesungguhnya hanya pada-Mu tempat kami memohon dan meminta.
Amiinn....

0 mikroorganisma:

✿ Blog Archive ✿

Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]