Day 13 | My viEws oN dRugS aNd aLcOhoL

Apa itu drugs? Drugs ialah dadah. Apa itu alcohol? Alcohol adalah sejenis bahan yang memabukkan. Kalau dalam cite ni bermaksud arak la.

Bagi aku la drugs ni ade kebaikan dan juga keburukan. Kebaikannya drugs ni boleh digunakan dalam ubat-ubatan kecuali ubat nyamuk. Contohnya ubat batuk, kalau kita minum kita nyer batuk sihat laa tapi kena mengikut dos yang ditetapkan la. Ni kalo sepatutnya minum satu sudu besa tapi gi togok satu botol, tu namanye nak mampos ataupun namenye penyalahgunaan. Nape rasa ngantuk lepas makan ubat? Tu sebab efek dadah yang ada dalam ubat tu la.  Nak mati kena gantung? Gunalah dadah dan libatkanlah diri dengan dadah.

Arak lak kalo ikut agama Islam memang haram seharam2nye lah.

"Wahai mereka yang beriman, sesungguhnya arak, judi, melakukan korban untuk berhala dan menengok nasib dengan menggunakan anak panah, adalah perbuatan keji daripada amalan syaitan, maka tinggalkan ia semoga kamu berjaya." [Al-Maidah:90]

Alkohol lak? Alkohol bukan dalam minuman jer. Ada yang letak dalam perfume. Yang tu cane lak? Alkohol yang diharamkan adalah alkohol dalam minuman. Yang dalam perfume tu boleh jer guna. No worries.

That's all for today. ^__^

0 mikroorganisma:

✿ Blog Archive ✿

Powered by Blogger.

✿ Mutiara Kata ✿

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[4:100]